FRED (Den Haag): Open tot 21:00 uur
CENTRUM (Den Haag): Open tot 19:00 uur
DELFT: Open tot 19:00 uur

Wat we niet (willen) weten over thuiswerken

25 maart 2014
De meeste thuiswerkende werknemers hebben geen idee wat zijn rechten en plichten zijn, zo blijkt uit onderzoek van MWM2. Ook voor werkgevers is de regelgeving vaag. Baaz zocht uit hoe het nu precies zit.

Het nieuwe werken is inmiddels in veel organisaties ingevoerd. Lang niet iedereen werkt vanuit huis, maar in veel bedrijven wordt de kantoorplek regelmatig ingeruild voor het bureau thuis. In arbeidscontracten wordt echter nauwelijks gerept over deze werkvorm en afspraken tussen werkgever en werknemer over de arbeidsomstandigheden op de thuiswerkplek blijven vaak achterwege. Als werkgever maak je je waarschijnlijk eerder druk over de vraag of de werknemer wel écht aan het werk is thuis dan over je zorgplicht voor hem of haar.

Volgens het onderzoek van MWM2 in opdracht van BNR hebben de meeste werknemers geen idee van hun rechten en plichten. Dat hun arbeidsplek ergonomisch in orde moet zijn is bij een krappe meerderheid bekend, maar over andere Arbo-eisen heerst grote onwetendheid. De vraag is hoe goed jij als werkgever op de hoogte bent. Ken jij de wetten en regels uit je hoofd en voer je ze ook door, of heb je net als je werknemers eigenlijk geen idee of vind je het allemaal vooral veel gedoe? Om een ontmoeting met je personeel voor de kantonrechter te voorkomen, zetten we de belangrijkste regels op een rij.

De Arbowet
Als werkgever ben je verantwoordelijk voor een veilige werkplek voor je werknemers, of ze nu op kantoor of thuis aan het werk zijn. Dit betekent dat de ergonomische omstandigheden in orde moeten zijn. Je bent als werkgever verplicht de risico’s te inventariseren en te evalueren. Je moet ook voorlichting geven over de arbeidsrisico’s en gepaste maatregelen nemen om te voorkomen dat die risico’s optreden. Houd er rekening mee dat als je je verplichtingen niet nakomt en je medewerker krijgt last van fysieke of psychische klachten door de werkzaamheden die hij verricht, jij verantwoordelijk bent. Wil je een goede werkplek voor je thuiswerkende medewerker realiseren, dan kun je dit tot een bepaald bedrag belastingvrij doen.

Beeldschermwet
Zit je werknemer structureel meer dan twee uur per week thuis achter een beeldscherm te werken, dan krijg je te maken met een aantal regels. Zo moet het beeldscherm van de juiste soort zijn, goed staan afgesteld en bovendien mag er geen lichtreflectie zijn waar de werknemer last van kan ondervinden.

Controle en vertrouwen
Regels zijn leuk, maar zijn ze ook realistisch en hoe kun je ze controleren? Een lastige kwestie, weten werkgevers die zich oprecht verdiept hebben in de regelgeving. Je kunt afspraken met je werknemer maken over bijvoorbeeld de lichtreflectie op het bureau, maar hoe weet je dat hij of zij ook echt een verduisterend gordijn heeft opgehangen? Zomaar even langsgaan bij de werknemer thuis mag alleen na toestemming, het betreft immers de privéruimte van iemand. Mocht een werknemer dit soort controlebezoeken herhaaldelijk weigeren, dan zal hij overigens niet heel sterk staan bij een conflict dat bij de kantonrechter wordt uitgevochten.

Een ander dilemma vormen werknemers die onderweg werken. Je hebt als ondernemer nu eenmaal geen invloed op de koffiebar waar je werknemer zijn laptop heeft geïnstalleerd, of de trein waar hij een paar uur zijn werkzaamheden verricht. Belangrijk is dat je als werkgever je verantwoordelijkheid neemt en een goede voorlichting geeft over mogelijke risico’s en maatregelen. Tot slot kun je er ook voor kiezen om je werknemer een flexovereenkomst aan te bieden waarin hij of zij verklaart een verantwoorde werkplek te realiseren, waar hij ook werkt.

Bron

Lees meer Lees minder
Even geduld AUB ...
Laden even geduld aub ...